Gör-så-här

Eftersom jag ofta pysslar med diverse projekt (som måla, sy eller testa nya recept) så kommer här mitt första ”Gör-så-här”-inlägg!

Jag har köpt ett gammalt lågt bord på loppis för ynka 200 kr! Visserligen elegant men väldigt murrigt. Penselmålade ljusa möbler är ju så fint, så här kommer en beskrivning. När bordet är helt klart kommer en bild!

1. Tvätta av möbeln med Målartvätt.
2. Slipa lätt de ytor som går. Jag har en strykjärnsformad liten slipmaskin som man kan byta grovhet på. De ”snirkliga” partierna nöjer jag med att tvätta av med målartvätt.
3. Grundmåla (Snickerigrund). Det går att bryta till grundfärg till mörkare nyans om du sen ska måla med en mörk färg.
4. Måla med snickerifärg. (Just till detta bord har jag bara en vanlig provburk med färg på bordsskivan). Det kan behövas ett antal strykningar innan färgen täcker ordentligt.
5. Lacka bordsskivan med golvlack. Denna är tyvärr inte vattenlöslig, men ytan blir tålig och det kan behövas när man har  småbarn. Lacka är inte alltid nödvändigt, det beror var möbeln ska stå.

Tips! När jag målade en kökssoffa ville jag ha riktigt matt yta. Då lät jag färghandlaren bryta till en grundfärg i rätt nyans. Den skulle ju egentligen ”täckas” med en snickerifärg, men de är oftast mycket mer blanka. Det blev en fin matt yta. 

1 kommentar

Filed under Inredning & Homestaging, Passioner

One response to “Gör-så-här

  1. Pingback: Bordet |

Kommentera

